Proces zdejmowania plomby jest bardzo istotny z perspektywy bezpieczeństwa łańcucha dostaw. W tym momencie należy zweryfikować jej oryginalność, zweryfikować manifest / dokument przewozowy z numerem plomby, powinno się również zweryfikować czy plomba posiada numerację trwałą, czy nie ma śladów uszkodzenia, malowania, cięcia, otwarcia. Czyli wykonujemy stosowaną przez amerykańskie służby celne (Custom and Border Protection) procedurę zwaną "VVTT" czyli View, Verify, Twist and Tug (oglądnij, zweryfikuj, przekręć, pociągnij) - takie cztery proste czynności poinformują o tym czy plomba jest nadal założona i nienaruszona. W razie wątpliwości to jest moment aby wezwać odpowiednie służby celne lub powiadomić dostawcę/przewoźnika o podejrzanym ładunku. Możemy wykonać zdjęcie telefonem plomby podejrzanej. Po zerwaniu plomby jest za późno, wewnątrz kontenera możemy znaleźć: kontrabandę, nielegalnych imigrantów, uszkodzony ładunek, brak ładunku lub kontaminację zawartości np. żywności, surowców. Konsekwencje mogą być bardzo dokuczliwe i są powszechnie znane wśród osób zajmujących się bezpieczeństwem w łańcuchu logistycznym.
Zawsze warto kupować produkt bezpośrednio od dostawcy, którego dane i wiarygodność możemy zweryfikować w ogólnie dostępnych bazach, który posiada siedzibę, płaci podatki i posiada osobowość prawną. Nigdy nie kupujmy w Internecie na portalach aukcyjnych od internetowych pośredników - ponieważ produkt z takiego źródła jest zupełnie zbędną dekoracją. Cena w wypadku plomb kontenerowych nie jest najważniejszym elementem w zestawieniu z wartością ładunku i ryzykiem. Gdy pojawią się problemy nikt nie będzie pamiętał o kilku groszach ale o naszej decyzji dotyczącej wyboru dostawcy.
Jeśli plomba jest nienaruszona, posiada wszystkie cechy, należy do jej zerwania użyć odpowiednich narzędzi tnących które w zależności od typu plomby, powinny być użyte przy zastosowaniu okularów ochronnych zgodnych z BHP - cięcie plomb butelkowych może podczas zdejmowania doprowadzić do niekontrolowanego zerwania odłamka i uszkodzenia ciała. Należy zachować ostrożność. W niektórych przypadkach należy zachować plombę zdjętą do weryfikacji. Zawsze należy ją usunąć z ziemi.
Propozycje narzędzi do usuwania plomb przedstawiamy poniżej.
Przenośne nożyce akumulatorowe przecinają zbrojona stal do średnicy Ø12 mm. Wyposażone w wysokiej jakości akumulator i szybką ładowarkę. W razie potrzeby można zamówić nowe baterie.
- Na jednej baterii można wykonać około 55 cięć.
- Nadaje się do cięcia stali zbrojonej do Ø12 mm.
[kup teraz]
[więcej]
ISO/PAS 17712:2013 wymagany przez przewoźników kontenerowych na niektórych kierunkach, który obowiązuje od 1 marca 2012 roku. Norma została wprowadzona w 2001 r po atakach na WTC. Norma była kilkukrotnie modyfikowana i obecnie najnowsza to ISO 17712:2013
C-TPAT to stowarzyszenie celne działające przeciwko terroryzmowi.
Numeracja plomb ma nadać im unikalną cechę, która pozwala stwierdzić, że zabezpieczenie nie zostało podmienione w czasie transportu. Oprócz samej numeracji można dodatkowo nanieść nazwę, kod kreskowy albo logo.
Do znakowania plomb kontenerowych stosuje się znakowanie laserem.
[więcej]
Security Expert sp. z o.o.
Winogrady 118
61-626 Poznań
tel. +48 61 679 13 28
tel. +48 71 393 26 12